Esei Kumpulan








PERSEPSI PELAJAR FAKULTI SAINS & TEKNOLOGI, UKM MENGENAI PENGAPLIKASIAN MOOC DALAM PROSES PENGAJARAN & PEMBELAJARAN







JOSEPH TADING ANAK MUSA
MOHD HAFIZUL BIN ANUAR
MOHAMDA ARIFFADILAH BIN AZMAN








UNIVERSITI KEBANGSAAN MALAYSIA


2017












1.0       PENDAHULUAN

Pada masa kini, peningkatan dari segi kemajuan dalam proses pendidikan sangat dititikberatkan oleh setiap pemimpin di seluruh dunia. Hal ini demikian kerana peningkatan serta penambahbaikan dalam pendidikan mampu melahirkan generasi yang mampu menggantikan pemimpin – pemimpin yang sedia ada pada suatu hari nanti. Kepesatan dari segi teknologi maklumat dalam proses pengajaran dan pendidikan (P&P), di antaranya ialah Massive Open Online Courses (MOOC). Ini merupakan penambahbaikkan kepada gaya penyampaian P&P sedia ada iaitu pengajian di atas talian dan pendidikan berjarak jauh. MOOC adalah kursus dalam talian bertujuan untuk penyertaan interaktif besar-besaran dan akses terbuka melalui laman web. Selain daripada bahan-bahan kursus tradisional seperti video, bacaan, dan set masalah, aplikasi MOOC juga menyediakan forum pengguna interaktif yang membantu membina masyarakat untuk pelajar dan tenaga pengajar. MOOCs menekankan ciri akses terbuka, seperti kandungan pelesenan terbuka, struktur dan matlamat pembelajaran, untuk menggalakkan penggunaan semula dan pengadunan sumber. Beberapa MOOCs kemudian menggunakan lesen tertutup untuk bahan-bahan kursus mereka sambil mengekalkan akses percuma untuk pelajar. MOOC mula diperkenalkan pada tahun 2008 yang dipanggil "Connectivism dan Pengetahuan perantara" .
            
     Menurut Cormier (2010), ciri-ciri asas MOOC ialah capaian kepada kursus-kursus yang ditawarkan adalah terbuka dan percuma, melibatkan penyertaan secara sukarela (bukan paksa rela) dari pihak pelajar. Penyedia bahan kursus membangunkan bahan P&P dan diedarkan dengan meluas. Hasil tugasan peserta dikongsi bersama peserta-peserta lain. MOOC menyokong pendidikan sepanjang hayat. Pada kursus yang mengenakan bayaran, ia adalah sebagai yuran untuk mendapatkan sijil kelulusan kursus yang diikuti. 
           
      MOOC juga tidak lari dari isu-isu yang berkaitan dengan kelebihan dan kekurangan yang tersendiri dan unik.  Ada portal MOOC yang menawarkan kursus atau program P&P secara percuma, tetapi ada juga yang memerlukan pengguna untuk mendaftar dan membayar yuran mengikuti kursus. 
          
      Konsep penyampaian P&P secara konvensional yang memerlukan pelajar secara fizikalnya berada di dalam dewan kuliah untuk mengikuti sesi P&P tidak lagi diperlukan, sebaliknya memadai dengan adanya capaian internet yang bagus untuk mengikuti kuliah. Secara tidak langsung, dapat menjimatkan masa dan kos berbanding proses P&P di dalam dewan. Pelajar boleh mengikuti kursus dari jarak jauh tidak kira di mana anda berada, MOOC boleh digunakan selagi internet anda berfungsi. 
            
        Sebagai seorang pensyarah pula, anda boleh menyediakan bahan P&P lebih awal sebelum suatu kursus dimulakan.  Ini memerlukan sedikit kemahiran di kalangan mereka untuk merangka kandungan kursus yang akan disampaikan kepada pelajar.  Selain daripada itu, kemahiran dan kepakaran dari beberapa pihak yang terlibat dengan teknologi pendidikan diperlukan untuk menjayakan pembangunan produk MOOC. Secara tidak langsung menggalakkan para ahli akademik menjadi lebih kreatif dan inovatif dalam melaksanakan P&P. Oleh sebab itu, satu kajian mengenai persepsi pelajar dari Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia terhadap MOOC telah dijalankan di mana kajian ini melibatkan pertanyaan serta pendapat para pelajar melalui borang soal selidik. Diharap supaya dengan adanya kaji selidik ini,suatu penambahbaikan serta pendekatan baharu dapat diperolehi.

2.0       PERNYATAAN MASALAH  

Permasalahan di dalam kajian ini meliputi pekara-pekara seperti sejauh mana keberkesanan MOOCs terhadap para pelajar dalam pembelajaran serta adakah MOOCs mampu manarik minat para pelajar dalam pembelajaranm mereka. Menurut BPDA Detroit Chapter (n.d), bagi pelajar yang mengikuti kursus dari portal MOOC yang percuma dikhuatiri mempunyai isu berkaitan dengan tahap motivasi yang rendah.  Ini adalah kerana, ia adalah suatu program berbentuk sukarela, dan pelajar tidak akan dikenakan penalti sekiranya gagal menamatkan kursus dalam tempoh masa yang telah ditetapkan. 
Berdasarkan laporan yang dibentangkan oleh edX (2012) seperti yang dipetik oleh O’Connor (2014) menunjukkan bahawa sebilangan besar peserta kursus atas talian yang percuma lebih cenderung untuk meninjau sahaja bahan-bahan P&P yang dimuatkan dalam portal berbanding dengan melengkapkan suatu kursus sehingga memperolehi sijil perakuan tamat kursus. Jadi, maklumat-maklumat yang diperolehi hasil daripada soal selidik para pelajar akan di jadikan pengukuran sejauh manakah kelebihan dan kekurangan pembelajaran secara atas talian atau melalui MOOCs. 


3.0       TUJUAN KAJIAN

Kajian ini dijalankan bagi mendapat respon serta pendapat para pelajar dari Fakulti Sains dan Teknologi, UKM terhadap aplikasi MOOCs dari segi pengetahuan terhadap aplikasi MOOCs, keberkesanan dalam proses P&P, penerimaan pelajar serta kebaikan dan kekurangan pembelajaran melalui aplikasi MOOCs. Hasil maklumat yang diperolehi daripada borang soal selidik terhadap para pelajar FST, UKM akan dianalisa bagi mengenalpasti kelebihan serta kekurangan aplikasi MOOCs serta diharapkan penambahbaikan dalam pembelajaran serta pendekatan baharu dapat diperolehi.

4.0       OBJEKTIF KAJIAN

1. Mengenalpasti tahap pengetahuan para pelajar dari Fakulti Sains dan Teknologi, UKM mengenai MOOC.
2. Mengenalpasti kelebihan serta kekurangan aplikasi MOOCs dalam proses P&P melalui pendapat daripada pelajar Fakulti Sains dan Teknologi, UKM
3. Mengenalpasti persepsi para pelajar dari Fakulti Sains dan Teknologi, UKM jika MOOC diaplikasikan didalam P&P.

5.0 PERSOALAN KAJIAN

1. Adakah para pelajar dari Fakulti dan Teknologi, UKM tahu mengenai MOOC?
2. Apakah kebaikan dan keburukan jika MOOC diaplikasikan didalam P&P bagi para pelajar khususnya dari Fakulti Sains dan Teknologi, UKM?
3. Apakah persepsi para pelajar Fakulti dan Teknologi, UKM jika MOOC diaplikasikan didalam P&P mereka?





6.                  METODOLOGI KAJIAN

Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persepsi pelajar berkenaan dengan penggunaan Massive Open Online Course (MOOC) sebagai media pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini hanya ditumpukan kepada mahasiswa dan mahasiswi dari Fakulti Sains & Teknologi, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) sahaja. Selain itu, kajian ini juga melibatkan kepelbagaian dari segi bangsa, agama, umur serta jantina. Perbezaan tersebut juga merupakan faktor yang memperlihatkan perbezaan pendapat dari setiap pelajar yang berlainan pusat pengajian di dalam Fakulti Sains & 
Teknologi. Berikut merupakan metodologi yang digunakan dalam kajian ini:

1) Mengkaji persepsi mahasiswa/i Fakulti Sains & Teknologi, UKM terhadap pengaplikasian MOOC dalam proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan perbezaan jantina.

2) Mengkaji persepsi mahasiswa/i Fakulti Sains & Teknologi, UKM terhadap pengaplikasian MOOC dalam proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan perbezaan jurusan pengajian.

3) Mengkaji persepsi mahasiswa/i Fakulti Sains & Teknologi, UKM terhadap pengaplikasian MOOC dalam proses pengajaran dan pembelajaran berdasarkan perbezaan umur.

4) Mengenalpasti pendapat mahasiswa/i terhadap keberkesanan MOOC jika diaplikasikan dalam proses pengajaran dan pembelajaran di fakulti.

Dalam kajian ini, terdapat 30 orang pelajar Fakulti Sains & Teknologi, UKM lelaki dan wanita yang dikumpulkan untuk memenuhi soal selidik yang berkaitan dengan objektif kajian ini.


7.                  DAPATAN KAJIAN

Bahagian ini membincangkan hasil kajian berdasarkan persepsi pelajar Mengkaji persepsi mahasiswa/i Fakulti Sains & Teknologi, UKM terhadap pengaplikasian MOOC dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
            
       Responden bagi kajian ini melibatkan 30 orang pelajar dari Fakulti Sains & Teknologi (FST), UKM terdiri daripada lelaki dan perempuan. Responden tersebut juga daripada pusat pengajian atau kursus pengajian yang berbeza seperti Kimia, Oleokimia, Fizik Gunaan, Geologi, Matematik dan sebagainya.

a.                  Kekerapan dan Peratusan Mengikut Jantina Pelajar

Jadual 7.1 menunjukkan kekerapan serta peratusan pelajar mengikut jantina. Terdapat 16 orang (53.33 %) perempuan dan 14 orang (46.67 %) lelaki yang terlibat dalam kajian ini.

Jadual 7.1 Responden mengkiut jantina
Jantina
Kekerapan
Peratusan (%)
Perempuan
16
53.33
Lelaki
14
46.67
Jumlah
30
100

b.                  Kekerapan Mengikut Jurusan Pengajian di FST, UKM

Jadual 7.2 menunjukkan 7.2 menunjukkan jumlah pelajar mengikut jurusan pengajian di UKM. Jurusan pengajian juga merupakan faktor perbezaan persepsi pelajar mengenai MOOC. Pelajar daripada jurusan Kimia dan Genetik menunjukkan kekerapan yang besar berbanding yang lain.

  
Jadual 7.2 Bilangan urusan pengajian
Jurusan Pengajian
Bilangan
Biologi
4
Kimia
5
Sains Persekitaran
1
Geologi
1
Forensik
3
Sains Bahan
2
Fizik
3
Matematik
1
Bioteknologi Tumbuhan
1
Genetik
5
Sains Marin
2
Sains Nuklear
2

c.                   Kekerapan Pelajar Mengikut Tahun Pengajian dan Peratusan

Jadual 7.3 menunjukkan kekerapan pelajar mengikut tahun pengajian. Pelajar daripada Tahun 3 menunjukkan penglibatan yang besar iaitu 50 % iaitu separuh daripada responden yang terlibat.

Jadual 7.3 Bilangan pelajar mengikut tahun pengajian
Tahun pengajian
Bilangan
Peratusan (%)
3
15
50
2
10
33.33
1
5
16.67


Dalam kajian ini, soal selidik berkaitan dengan kajian disediakan bagi mencapai objektif kajian. Soal selidik ini bertujuan untuk mendapatkan persepsi pelajar FST, UKM berkaitan dengan pengajaran dan pembelajaran melalui aplikasi MOOC di fakulti mereka. Rajah 7.1 menunjukkan Bahagian B dan Bahagian C bagi soal selidik yang disediakan.



Rajah 7.1 Soal selidik Bahagian B dan Bahagian C



8.                  PERBINCANGAN

Bahagian ini akan membincangkan sedikit sebanyak  mengenai kajian berdasarkan soal selidik yang telah diisi oleh pelajar yang terlibat. Jadual 8.1 menunjukkan komitmen serta respon para pelajar terhadap soal selidik Bahagian B.

Jadual 8.1 Analisis komitmen pelajar
Skala :
1 = sangat setuju   2 = setuju   3 = neutral   4 = tidak setuju   5 = sangat tidak setuju



Bilangan
BIL
PERKARA
1
2
3
4
5
1
Saya tahu tentang MOOC sebelum ini melalui rakan-rakan.
4
9
6
7
4
2
Saya berpendapat pengaplikasian MOOC untuk pelajar FST akan banyak kelebihan berbanding kekurangan.
2
13
10
3
2
3
Penyampaian proses P&P sangat berkesan melalui MOOC.
2
11
11
6
0
4
Ramai rakan-rakan yang bercakap pasal kepentingan MOOC untuk proses P&P bagi pelajar FST.
3
9
6
9
3
5
MOOC sangat sesuai digunakan untuk aktiviti penghantaran tugasan serta perbincangan pelajar bersama pensyarah.
4
12
10
4
0
6
Pelajar FST seharusnya didedahkan terlebih dahulu tentang kelebihan pengaplikasian MOOC dalam proses P&P mereka.
2
15
9
3
1
7
Penggunaan MOOC sesuai digunakan untuk semua proses P&P di FST, UKM.
3
8
13
5
1
8
Pengaplikasian MOOC sepenuhnya di FST akan meningkatkan daya komunikasi pelajar dengan pelajar atau pelajar dengan pensyarah.
1
11
10
6
2
9
Pelajar FST pernah dijemput untuk menghadiri kelas tentang penggunaan MOOC di fakulti.
1
12
7
8
2
10
MOOC harus dilaksanakan bagi semua proses P&P dari dulu lagi.
3
7
13
5
2





Perbincangan ini melibatkan soalan daripada soal selidik yang diisi oleh para responden.
a.                  Saya tahu tentang MOOC sebelum ini melalui rakan-rakan.
Berdasarkan soalan ini, seramai 9 setuju bahawa mereka mengetahui tentang penggunaan MOOC melalui rakan – rakan mereka. Namun demikian, sebilangan kecil pelajar iaitu seramai 4 orang sangat tidak setuju dengan pernyataan yang diberikan.

b.                  Saya berpendapat pengaplikasian MOOC untuk pelajar FST akan banyak kelebihan berbanding kekurangan
Berdasarkan pernyataan di atas, seramai 15 orang pelajar yang setuju serta sangat setuju jika pengaplikasian MOOC bagi pelajar FST, UKM. Perkara ini menunjukkan 50 % daripada bilangan bersetuju dengan penggunaan MOOC. Namun demikian, terdapat 10 orang pelajar berpendapat neutral mengenai pernyataan yang diberi. Selain itu, terdapat 2 orang pelajar sangat tidak setuju dengan pernyataan tersebut.

c.                   Penyampaian proses P&P sangat berkesan melalui MOOC.
13 orang responden setuju termasuk pelajar yang sangat setuju dengan pernyataan di atas. Hal ini menunjukkan persepsi pelajar FST, UKM terhadap penggunaan MOOC adalah proses pengajaran dan pembelajaran adalah berkesan melalui MOOC. Seterusnya, 11 orang pelajar malahan bersifat neutral terhadap perkara tersebut.

d.                  Ramai rakan-rakan yang bercakap pasal kepentingan MOOC untuk proses P&P bagi pelajar FST.
Seterusnya, terdapat 9 orang pelajar bersetuju bahawa mereka banyak mendengar daripada rakan – rakan yang bercerita mengenai kebaikan serta kepentingan MOOC diaplikasikan di FST, UKM. Namaun begitu, terdapat 9 orang pelajar juga kurang setuju dengan pernyataan tersebut. Dapat disimpulkan bahawa hampir separuh setuju dan hampir separuh tidak bersetuju.

e.                   MOOC sangat sesuai digunakan untuk aktiviti penghantaran tugasan serta perbincangan pelajar bersama pensyarah.
Seramai 12 orang setuju termasuk 4 orang pelajar yang sangat setuju dengan penjelasan di atas. Hal ini menunjukkan kebanyakkan pelajar menyukai aktiviti perbincangan dilakukan melalui MOOC. Namun demikian, golongan pelajar yang bersifat neutral terhadap pernyataan ini juga mencatatkan jumlah yang agak banyak iaitu seramai 10 orang.

f.                    Pelajar FST seharusnya didedahkan terlebih dahulu tentang kelebihan pengaplikasian MOOC dalam proses P&P mereka.
Pernyataan di atas mendapat sambutan yang memberansangkan. Seramai 15 orang pelajar setuju manakala 2 orang pelajar sangat setuju dengan pernyataan tersebut. Hal ini menunjukkan pelajar ingin didedahkan terlebih dahulu kebaikan serta kepentingan pengaplikasian MOOC di dalam sistem pengajaran dan pembelajaran di FST, UKM.

g.                  Penggunaan MOOC sesuai digunakan untuk semua proses P&P di FST, UKM.
Bagi pernyataan tersebut, kebanyakan pelajar bersifat neutral iaitu seramai 13 orang. Hal ini menunjukkan kebanyakan pelajar kurang pendedahan awal mengenai kaedah pengajaran dan pembelajaran menggunakan MOOC.

h.                  Pengaplikasian MOOC sepenuhnya di FST akan meningkatkan daya komunikasi pelajar dengan pelajar atau pelajar dengan pensyarah.
Majoriti daripada responden setuju dengan pernyataan yang diberikan. Mereka berpendapat bahawa MOOC mampu membantu meningkatkan daya komunikasi pelajar dengan pensyarah.

i.                    Pelajar FST pernah dijemput untuk menghadiri kelas tentang penggunaan MOOC di fakulti.
Melalui dapatan kajian yang diperoleh, seramai 12 orang pelajar bersetuju bahawa mereka pernah dijemput untuk menghadiri taklimat mengenai MOOC di fakulti. Namun demikian,seramai 8 orang pelajar tidak setuju bahawa mereka pernah dijemput menghadiri taklimat tersebut.

j.                    MOOC harus dilaksanakan bagi semua proses P&P dari dulu lagi.
Seramai 13 orang responden bersifat neutral terhadap pernyataan yang diberikan. Hal ini menunjukkan pelajar masih ragu – ragu lagi dengan penggunaan MOOC di FST, UKM.

k.                  Bagaimanakah pandangan anda sebagai pelajar FST, UKM terhadap keberkesanan penggunaan MOOC dalam proses P&P?

Bagi soalan daripada Bahagian C pula, berikut merupakan pendapat atau persepsi daripada 5 orang pelajar mengenai soalan tersebut. Pendapat daripada 5 orang responden adalah termasuk positif, neutral serta negatif.

Responden 1: “Tidak berkesan, saya berpendapat jika MOOC dilaksanakan, ianya tidak memberi impak terhadap P&P.”
Responden 2: “Sangat tidak berkesan dan mengurangkan interaksi antara pensyarah dengan pelajar serta kurang pendedahan mengenai MOOC.”
Responden 3: “Bergantung kepada cara dan kekerapan seseorang pelajar menggunakan MOOC.”
Responden 4: “Saya kurang mengetahui mengenai MOOC tetapi MOOC merupakan satu medium yang menarik untuk diterapkan dalam P&P.”
Responden 5: “Berkesan, ianya membolehkan pelajar berbincang dalam tugasan yang diberi.”

            Daripada maklumat yang diperoleh, pelajar masih kurang pendedahan mengenai MOOC. Masih ramai lagi pelajar khususnya pelajar dari FST, UKM yang masih tidak memahami ataupun tidak diberikan pendedahan mengenai MOOC.





9.                  CADANGAN

Melalui kajian ini, persepsi atau pendapat para pelajar dari FST, UKM dapat dikumpulkan. Namun demikian, kajian ini hanya melibatkan 30 orang responden sahaja. Dengan mengumpul data daripada 30 orang ini, objektif kajian telah mampu dicapai dengan jayanya. Walaupun demikian, kami sekumpulan tidak dapat menggambarkan sebetulnya penerimaan MOOC bagi pelajar di FST, UKM.

            Oleh itu, kajian haruslah dilakukan secara menyeluruh serta lebih terperinci iaitu dengan melibatkan lebih banyak pernyertaan atau bilangan responden. Dengan melakukan perkara sebegini, kita mampu mengetahui bagaimana penerimaan MOOC di FST, UKM.


10.              KESIMPULAN


MOOC merupakan medium pembelajaran yang membuka satu portal yang baharu dalam bidang pendidikan. Selain menyediakan platform pembelajaran interaktif yang menarik dan mudah, ia mampu memupuk semangat kesukarelawan dalam diri para pelajar terutamanya menjurus terhadap bidang ilmu. Namun, berdasarkan soal selidik yang telah kami jalankan terhadap para pelajar di FST, kebanyakan mereka hanya mengetahui atau mendengar mengenai MOOC tetapi tidak memahami penggunaanya dan kebaikannya kerana kurang pendedahan yang efektif kepada mereka. Namun begitu, kebanyakan mereka bersetuju bahawa pengaplikasian MOOC dapat membantu meningkatkan taraf P&P mereka  dan menjadikan P&P lebih mudah dan menarik.



11.              RUJUKAN
           

Ruth C. Clark and Richard E. Mayer. 2016. e-Learning and the Science of Instruction:      Proven Guidelines for Consumers and Designers of Multimedia       Learning. John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.

Bali, M. 2014. MOOC Pedagogy: Gleaning Good Practice from Existing MOOCs. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching 10(1): 44–56.


Waard, I. D., Abajian, S. C., Hogue, R., & Gallagher, M. S. (2011). Exploring the             MOOC format as a pedagogical approach for mLearning. MLearn 2011, 138–    148. Retrieved from http://www.scribd.com/doc/70517083/Exploring-the-           MOOC-Format-as-a-Pedagogical-Approach-for-mLearning

No comments:

Post a Comment

Definisi Teknologi dalam Pendidikan

Selamat sejahtera dan salam satu Malaysia. Di sini, saya akan membuat perkongsian serba sedikit mengenai pengertian tentang teknologi dal...